ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


După scandalul morților suspecte de la Spitalul de Urgență Sf. Pantelimon, aflat în continuare în ancheta Parchetului București, și dezvăluirile despre investigațiile medicale RMN „la negru”, prezentăm astăzi dovezi despre operațiile fictive care se fac la „Sfântul Pantelimon”.

Atragem atenția guvernanților că aici, în spitale, trebuie oprită frauda la Sănătate, nu impozitând discriminatoriu concediile medicale.

Investigație realizată de Cătălin Antohe și Sorin Ghica

Cerem premierului Marcel Ciolacu, Casei Naționale de Asigurări de Sănătate și Parchetului să verifice și să sancționeze de urgență această practică de la Spitalul Pantelimon.

Același lucru îl solicităm managerului spitalului, chirurgul Bogdan Socea, în ipoteza în care nu are cunoștință despre aceste fapte. În anchetele Ministerului Sănătății nu mai avem încredere după ce Corpul de control al ministrului Rafila și-a permis să facă o anchetă paralelă cu cea a procurorilor în cazul morților suspecte de la Pantelimon, ba mai mult, a „albit” Spitalul în cazul investigațiilor RMN „la negru”, în ciuda dovezilor pe care presa le-a prezentat.

Precizăm că ziarul Cetățeanul a solicitat Spitalului de Urgență Sfântul Pantelimon un punct de vedere referitor la cazurile de pacienți înregistrați fictiv ca figurând cu intervenții la Blocul Operator. Nu am primit încă un răspuns.

Pacientă: „Nu am fost operată la Pantelimon. Am fost acolo doar să-mi fac un RMN”

Informațiile despre operațiile efectuate fictiv ne-au fost oferite sau, după caz, confirmate de către medici din cadrul spitalului. Pentru a verifica informațiile, am contactat mai mulți pacienți despre care aveam date că ar fi fost operați numai „pe hârtie”. Am folosit o stratagemă: ne-am prezentat cu numele reale, dar spunând că suntem de la registratura spitalului.

Primul pacient contactat, o doamnă în vârstă, apărea în documentele oficiale ale spitalului că a fost operată pentru un abces inghinal. Am pretextat că spitalul ar fi uitat să îi solicite coplata de 10 lei pentru operație. Inițial, pacienta a părut derutată, iar legătura s-a întrerupt. După mai puțin de două minute, pacienta ne-a sunat înapoi și ne-a precizat că s-a internat la Spitalul Pantelimon pentru efectuarea unui RMN la coloană și că nu a fost în niciun fel operată. Ne-a spus că și ea a fost mirată că a apărut în biletul de externare ca fiind operată pentru un abces pe care nu l-a avut niciodată.


Ascultați aici dialogul cu pacienta operată fictiv la Spitalul de Urgență Sfântul Pantelimon. În toate înregistrările de mai jos, am anonimizat numele pacienților și ale medicilor menționați de către aceștia:

Jurnalist: Îmi cer scuze că vă deranjez. Cătălin Antohe e numele meu, sunt de la registratură, de la Spitalul de Urgență Sfântul Pantelimon. Ați fost internată la noi în luna februarie, pe 13 februarie sau 14 și vă sun cu o problemă un pic mai neplăcută. Dumneavoastră ați fost operată la noi și dintr-o eroare nu vi s-a cerut coplata pentru operație, pentru abces inghinal. Trebuie cumva să veniți la noi să ne aduceți coplata aceea de 10 lei, când puteți dumneavoastră.

Pacientă: Am revenit. Eu am fost acolo să fac un RMN, cu trimitere de la Neurochirurgie. Și m-am trezit cu CD-ul și cu externarea. Deci, nu m-am operat.

Jurnalist: Nu v-ați operat?

Pacientă: Nu. M-ați întrebat de operație și nu știam ce o fi, ce mă întrebați.

Jurnalist: Dar, în biletul nostru de externare apare că v-ați operat de abbces inghinal dreapta. Deci, nu v-ați operat?

Pacientă: Nu, nu… A fost doar un control, am făcut un RMN.

Jurnalist: Nu ați intrat la blocul operator, nu ați făcut operație?

Pacientă: Nu, nu…

Jurnalist: Am înțeles. Știți cum facem? Acoperim noi suma de 10 lei, aveți o vârstă, nu vă mai punem pe drumuri. Deci, nu are rost să veniți… Dar este foarte important, ați făcut doar un RMN la coloană, nu v-a operat?

Pacientă: Nu, doar atât. Mi-a dat CD-ul și am ieșit.

Jurnalist: Deci, nici vorbă tot ce scrie aici…

Pacientă: Nu.

Jurnalist: În biletul de externare scrie: „Pacienta, de 69 de ani, se prezintă la camera de gardă, în regim de urgență, acuzând dureri…” Și se mai spune că vi s-a făcut incizie, debridare, evacuare, toaletă chirurgicală. Nu vi s-a făcut asta?

Pacientă: Nu, nu…

Jurnalist: Deci, nu mai e cazul să veniți pentru coplată, ne ocupăm noi, ne cerem scuze pentru neplăceri.

 

Pacientă: „Nu am avut nicio intervenție, a fost doar bandajare”

În alte cazuri descoperite de ziarul „Cetățeanul”, pacienți care au venit la Pantelimon pentru simple bandaje elastice sau un burlan gipsat apar fictiv că au fost supuși unor intervenții în Blocul Operator al spitalului, când în realitate li s-au aplicat bandaj în ambulatoriu. Această manevră este folosită, ne-a explicat managerul unui alt spital, pentru a crește indicele ICM (gradul de complexitate a intervenției medicale) și de a „stoarce” astfel sume mai mari de la Casa de Asigurări de Sănătate, în cazul de față cea a Municipiului București (CASMB).

La rândul lor, medicii care au tratat pacienții în ambulatoriu, își cresc veniturile, pentru că ar fi prestat intervențiile „complexe” în Blocul Operator. I-am întrebat pe pacienți dacă au fost tratați sau supuși unor intervenții la etajul doi al spitalului, acolo unde se află Blocul Operator. Fără nicio excepție, toți ne-au spus că au fost tratați la parter, unde se află ambulatoriul și secția Ortopedie. Ascultați conversațiile cu pacienții în continuare.

 

Jurnalist: Bună ziua. Numele meu este Cătălin Antohe, sunt de la Spitalul de Urgență Sfântul Pantelimon, de la registratură. Ați avut la noi o intervenție, pe 21 martie, la ortopedie. Vi s-a aplicat un bandaj.

Pacientă: Da.

Jurnalist: Întrebarea mea este dacă ați făcut această intervenție la camera 22, la ambulatoriu, sau v-au dus în blocul operator?

Pacientă: Dar, nu am avut o intervenție, doar bandajare. Atât.

Jurnalist: La ambulatoriu, la camera 22?

Pacientă: Acolo, da.

Jurnalist: Nu v-au dus în blocul operator?

Pacientă: Nu, n-am fost niciodată acolo…

Jurnalist: Dintr-o eroare, nouă ne apare aici în sistem că ați fost în blocul operator, la ortopedie, caz în care trebuia să achitați o coplată. Deci, n-ați fost acolo…

Pacientă: Nu, nu am fost niciodată. Am fost acolo unde este domnul doctor…

Jurnalist: Deci, nu la etajul 2, la blocul operator?

Pacientă: Nu, niciodată… Doar la etajul 1 am fost pentru radiografie ultima oară, în data de 18 aprilie.

 

Pacient: „Am fost doar la ambulatoriu”

 

 

Pacient: „Nu am fost în Blocul Operator”

 

 

Fraudă și fals în acte

Surse juridice contactate de ziarul „Cetățeanul” spun că astfel de fapte pot fi clasificate drept fraude la Bugetul Asigurărilor de Sănătate, fals în acte, dar și alte posibile infracțiuni. Este evident că o anchetă a procurorilor trebuie declanșată în regim de urgență, spun aceleași surse. Ziarul Cetățeanul invită toți pacienții care au fost tratați la Spitalul Pantelimon, dar și la alte spitale, care au înscrise pe biletele de externare că ar fi suferit false intervenții chirurgicale, să ne contacteze la adresa de email pantelimon.cetateanul@hotmail.com.

Parteneriat Cetățeanul