ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


Pe 28 decembrie 1989, în apropierea comunei Vișina (județul Dâmbovița), șapte oameni - șase români și un englez, fotograful britanic Ian Parry, mureau într-un accident aviatic, fiind printre ultimele victime ale evenimentelor din acel an. Colegii jurnalistului britanic de la Sunday Times au creat un o Bursă care poartă numele lui.

Mai precis, cei șase români erau membrii echipajului cursei București - Belgrad, care a decolat pe 28 decembrie, la ora 11:06 de pe Aeroportul Otopeni, iar britanicul Ian Perry de la Sunday Times a fost unicul pasager al cursei respective. Misterul asupra a ceea ce purta cu el de fapt tânărul jurnalist - pentru a se comanda doborîrerea avionului - nu a fost descoperit public nici pâna azi.

Membrii echipajului au fost: Instructor comandant Pilot Moldoveanu Mihai, Pilot comandant Chifor Ion, copilot Jurcovan Valter, mecanic Cârstea Gilu și însoțitorii de bord Petre Bănică și Marchidan Elena.

Avionul permise autorizarea să se ridice de la sol, pe motive umanitare, deși în acel moment era în vigoare o interdicție de zbor pentru toate aeronavele. S-a spus că avionul trebuia să ajungă la Belgrad pentru a aduce sânge și medicamente. Foarte ciudat, de vreme ce în 2006, sub semnătura unui procuror militar, Parchetul a informat familiile victimelor că avionul fusese închiriat chiar de Parry.

La 12 minute după decolare, în pădurea Mălineasca de lângă satul Vișina, aeronava Antonov AN - 24 a dispărut de pe radar și s-a prăbușit.

Într-un articol publicat în revista Zig-Zag din 21 august 1990, jurnalista Cristina Paț scria menționa că comisia care a anchetat atunci evenimentele a concluziona preliminar: „Cauza cea mai probabilă care a determinat catastrofa aeriană din 28 decembrie este acțiunea unor forțe din exteriorul aeronavei sau impactul cu un obiect dur aflat pe traiectoria de zbor, care a provocat intrarea în picaj a avionului și a făcut imposibilă acționarea de către echipaj a comenzilor de zbor”.

Circumstanțele din jurul anchetei lasă loc de multe suspiciuni. Conform spuselor lui Marin Tudose, pădurarul de la acea vreme din satul Vișina, singurul martor ocular direct al prăbușirii avionului, la câteva minute după accident, deși nu apucase să anunțe autoritățile, un elicopter militar a început să survoleze zona,  stând în aer aproximativ o oră. Probabil de la unitatea militară de la Boteni, aflată la câțiva kilometri de locul prăbușirii. În cadrul acestei unități era localizat și un divizion de rachete anti-aeriene. Reamintim că de la unitatea militară de parașutiști de la Boteni a provenit comando-ul care l-a executat pe Nicolae Ceaușescu la Târgoviște.

Imediat s-a format o comisie de anchetă, dar rezultatele oficiale nu au fost făcute publice niciodată. În urma demersului jurnalistic realizat de către Antena 3 în 2013, Parchetul Militar a transmis că respectivul dosar a fost conexat marelui dosar al Revoluției din 1989, fiind, așa cum se știe, în continuare în lucru.

De-a lungul anilor, membrii familiilor celor decedați au fost anunțați că avionul s-a prăbușit din cauza gheții, motiv respins ca nefondat de unul dintre specialiștii de la Otopeni de la acea vreme, inginerul Traian Brădescu. Acesta a spus pentru Antena 3 că avionul fusese degivrat înainte de decolare și era prevăzut cu instrumente care să fi combătut acest fenomen dacă apărea în zbor. Mai mult, în urma cercetării făcute la fața locului, Traian Brădescu a observat că avionul s-a dezintegrat în aer, ceea ce nu s-ar fi întâmplat dacă ar fi înghețat.

Nemulțumiți de secretomania autorităților, membrii familiilor au început să facă presiuni pentru aflarea adevărului. Astfel, au aflat că respectiva cursă era programată să transporte mai mulți pasageri la Belgrad, dar că aceștia au fost dați jos, în avion rămânând doar membrii echipajului și fotograful Ian Parry.

Ian Parry fusese printre fotografii străini care pătrunseseră în sediul Comitetului Central (CC) și care realizase cadre acolo în timpul zilei de 22 decembrie. De altfel, singura fotografie cu Parry din acele zile îl prezintă pe fotograf pe balconul CC-ului.

Conform celor descoperite de Antena 3, Parry ducea cu el către Londra, via Belgrad, toate fotografiile și filmările realizate de britanicii prezenți la București în acele zile.

În ianuarie 2006, rudele celor decedați primesc, în sfârșit, un răspuns oficial din partea autorităților: avionul s-ar fi prăbușit din cauza „depunerii de gheață pe aeronavă”. 

Trei luni mai târziu, însă, același Parchet militar, dar sub semnătura altui procuror, informează familiile că „avionul a fost doborât de un proiectil tras de autori neidentificați până în prezent, ca urmare a evenimentelor din Decemebrie 1989 din România”.

Concluzia doborârii avionului a fost întărită de declarațiile foștilor piloți Florin Georgescu și Marian Covache, care au declarat pentru Antena 3 că avionul a fost, cu siguranță, doborât.

Din păcate, nici până azi nu se știe dacă avionul a fost doborât intenționat sau în urma unei greșeli, ca urmare a haosului informațional din acele zile.

Vă oferim, grație revoluționarului Marius Mioc, facsimilul articolului scris de Cristina Paț în 1990 și reportajul realizat de Antena 3 pe acest subiect.