ActiveNews se confruntă cu cenzura pe rețele sociale și pe internet. Intrați direct pe site pentru a ne citi și abonați-vă la buletinul nostru gratuit. Dacă doriți să ne sprijiniți, orice DONAȚIE este binevenită. Doamne, ajută!


„Salvarea planetei” necesită sacrificii, iar sacrificiile trebuie suportate de oameni. Această paradigmă este avută în vedere de oficialii Uniunii Europene, care se gândesc să limiteze călătoriile cetățenilor din statele membre, potrivit stiripesurse.ro.  

Cu cât călătorește mai mult un cetățean, cu atât crește și poluarea asociată cu deplasarea dintr-un punct în altul. Iar cele mai poluante, în acest context, se dovedesc avioanele.

În mod concret, alocarea cotei anuale de carbon per călător european va fi consemnată pe o cartelă care, în mod implicit, va limita călătoriile, relatează Antena 3 CNN.

Sursa citată notează că, la nivel global, amprenta medie anuală de carbon a unei persoane se apropie de patru tone. Însă, pentru a salva planeta, cetățenii ar trebui să emită maximum două tone de carbon anual, până în 2050. Asta echivalează cu aproximativ două zboruri dus-întors între Londra și New York.

Ideea unui pașaport de carbon presupune ca fiecărui călător să i se atribuie o cotă anuală de emisii pe care să nu o poată depăși. Aceste cote urmează apoi să raționalizeze călătoriile.

Amprenta medie anuală de carbon a unei persoane din Statele Unite ale Americii este de 16 tone, fiind printre cele mai ridicate rate din lume.

În Regatul Unit, acest indicator se situează la 11,7 tone, adică de peste cinci ori mai mult decât nivelul recomandat de Acordul de la Paris pentru a menține creșterea temperaturii globale sub 1,5 grade Celsius față de nivelurile preindustriale.

Raport: Pașapoartele de carbon vor intra în vigoare până în 2040

Un raport Intrepid Travel citat de CNN preconizează că pașapoartele de carbon vor intra în vigoare până în 2040. În anumite țări europene există deja legi și restricții care arată că se forțează schimbarea obiceiurilor de călătorie.

Aceasta în contextul în care, între 2013 și 2018, cantitatea de dioxid de carbon emisă de avioanele comerciale din întreaga lume a crescut cu 32%.

Pentru o reducere semnificativă a emisiilor, prețul biletelor ar trebui să crească cu 1,4% în fiecare an, descurajându-i pe oameni să zboare.

Unele țări europene au început să ia măsuri pentru a reduce călătoriile cu avionul încă înainte ca pașaportul de carbon să fie oficializat la nivel comunitar.

Începând cu 1 aprilie 2023, în Belgia, pasagerii care zboară pe distanțe scurte și cei de la bordul aeronavelor mai vechi suportă taxe majorate, pentru a-i determina să ia în calcul forme alternative de călătorie.

Două luni mai târziu, Franța decide să interzică zborurile interne pe distanțe scurte, în situația în care aceeași călătorie poate fi făcută cu trenul în două ore și jumătate sau mai puțin.

O schemă similară se profilează la orizont și în Germania. Un sondaj YouGov a arătat că 70% dintre germani ar susține astfel de măsuri de combatere a schimbărilor climatice dacă ar fi disponibile variante de transport alternative, cum ar fi trenurile sau călătoriile pe apă.