Eli Lotar şi Iosif Berman la Avangarda revizitată de la Cinemateca Eforie
Cinemateca Eforie din Bucureşti, Sala "Jean Georgescu" (Str. Eforie 2), organizează miercuri, 29 ianuarie şi vineri, 31 ianuarie, de la ora 19.00, cea de-a treia sesiune a ediţiei dedicate avangardei din România din cadrul proiectului "Avangarda revizitată. Avangarda europeană în Arhiva Naţională de Filme a României".
Sesiunea prezintă documentarul "Las Hurdes: Tierra sin pan", realizat în 1933 de Luis Bunuel în colaborare cu operatorul şi fotograful suprarealist francez de origine română Eli (Eliazar) Lotar (Teodorescu), fiul lui Tudor Arghezi şi al Constanţei Zissu. Proiecţia peliculei va fi prefaţată de documentarul "Omul cu o mie de ochi" (2001), realizat de artistul vizual şi documentaristul Alexandru Solomon, dedicat fotografului avangardei române - Iosif Berman.
După ce în 2012 Cinemateca Eforie – Arhiva Naţională de Filme a României a lansat un demers de revizitare a operelor cinematografice create de regizorii avangardei europene, ediţia a patra este dedicată avangardei româneşti.
Propunerea de a-l însoţi pe autorul Luis Bunuel, în 1933, în provincia Estremadura (pentru se a documenta despre viaţa mizeră a unei comunităţi din satul Las Hurdes) soseşte când Eli / Eliazar Lotar tocmai încheia filmările pentru Nieuwe gronden al lui Joris Ivens. Primul fiu al lui Tudor Arghezi, rezultat dintr-o legătură pasageră cu profesoara Constanţa Zissu, Lotar ajunge fugar la Paris în 1925, la puţin timp după lansarea de către Andre Breton a primului manifest suprarealist, cu pasiunea aparatului de fotografiat adusă de-acasă, unde i-o insuflase tatăl său, după cum mărturiseşte Mitzura Arghezi, citată de Tudor Caranfil în Vârstele peliculei….
Peste câţiva ani totuşi, Arghezi încearcă să-l expulzeze din Franţa înapoi în România prin insisteţe pe lângă Legaţia Română din Paris, efort încununat de un insucces pentru care istoria cinematografiei şi a documentarului francez îi va rămâne veşnic îndatorată. Căci în 1946, Eli Lotar va fi cel care va reprezenta Franţa la Cannes, cu documentarul Aubervilliers, în calitate de regizor. Eli Lotar rămâne din ce în ce mai mult în istorie drept unul dintre cei mai însemnaţi fotografi ai suprarealismului şi mai puţin ca al unui regizor şi operator.
“Tocmai de aceea - scrie curatorul Igor Mocanu - am prefaţat această sesiune cu povestea documentară a unui alt nedreptăţit al avangardei fotografice istorice din România – Iosif Berman. Nedreptăţit nu pentru că ar fi regizat sau filmat cine ştie ce capodopere cinematografice necunoscute, ci pentru că lipseşte pur şi simplu din orice istorie a avangardei, deşi, fără aparatul său de fotografiat, nu am fi ştiu cum arată o parte însemnată a acesteia. O poveste documentară aşadar, cu un subiect care îl secondează pe cel al lui Eli Lotar, spusă de Alexandru Solomon într-un demers arheologic vizual deplin.”
Sesiunea prezintă documentarul "Las Hurdes: Tierra sin pan", realizat în 1933 de Luis Bunuel în colaborare cu operatorul şi fotograful suprarealist francez de origine română Eli (Eliazar) Lotar (Teodorescu), fiul lui Tudor Arghezi şi al Constanţei Zissu. Proiecţia peliculei va fi prefaţată de documentarul "Omul cu o mie de ochi" (2001), realizat de artistul vizual şi documentaristul Alexandru Solomon, dedicat fotografului avangardei române - Iosif Berman.
După ce în 2012 Cinemateca Eforie – Arhiva Naţională de Filme a României a lansat un demers de revizitare a operelor cinematografice create de regizorii avangardei europene, ediţia a patra este dedicată avangardei româneşti.
Propunerea de a-l însoţi pe autorul Luis Bunuel, în 1933, în provincia Estremadura (pentru se a documenta despre viaţa mizeră a unei comunităţi din satul Las Hurdes) soseşte când Eli / Eliazar Lotar tocmai încheia filmările pentru Nieuwe gronden al lui Joris Ivens. Primul fiu al lui Tudor Arghezi, rezultat dintr-o legătură pasageră cu profesoara Constanţa Zissu, Lotar ajunge fugar la Paris în 1925, la puţin timp după lansarea de către Andre Breton a primului manifest suprarealist, cu pasiunea aparatului de fotografiat adusă de-acasă, unde i-o insuflase tatăl său, după cum mărturiseşte Mitzura Arghezi, citată de Tudor Caranfil în Vârstele peliculei….
Peste câţiva ani totuşi, Arghezi încearcă să-l expulzeze din Franţa înapoi în România prin insisteţe pe lângă Legaţia Română din Paris, efort încununat de un insucces pentru care istoria cinematografiei şi a documentarului francez îi va rămâne veşnic îndatorată. Căci în 1946, Eli Lotar va fi cel care va reprezenta Franţa la Cannes, cu documentarul Aubervilliers, în calitate de regizor. Eli Lotar rămâne din ce în ce mai mult în istorie drept unul dintre cei mai însemnaţi fotografi ai suprarealismului şi mai puţin ca al unui regizor şi operator.
“Tocmai de aceea - scrie curatorul Igor Mocanu - am prefaţat această sesiune cu povestea documentară a unui alt nedreptăţit al avangardei fotografice istorice din România – Iosif Berman. Nedreptăţit nu pentru că ar fi regizat sau filmat cine ştie ce capodopere cinematografice necunoscute, ci pentru că lipseşte pur şi simplu din orice istorie a avangardei, deşi, fără aparatul său de fotografiat, nu am fi ştiu cum arată o parte însemnată a acesteia. O poveste documentară aşadar, cu un subiect care îl secondează pe cel al lui Eli Lotar, spusă de Alexandru Solomon într-un demers arheologic vizual deplin.”
Donează pentru ActiveNews!
ActiveNews nu a primit niciodată altă publicitate decât cea automată, de tip Google, din care o îndepărtăm pe cea imorală. Aceasta însă nu ne asigură toate costurile.
Ziarele incomode sunt sabotate de Sistem. Presa din România primeste publicitate (adică BANI) doar în măsura în care este parte a Sistemului sau/și a Rețelei Soros. Sau dacă se supune, TACE sau MINTE.
ActiveNews NU vrea să se supună. ActiveNews NU vrea să tacă. ActiveNews NU vrea să mintă. ActiveNews VREA să rămână exclusiv în slujba Adevărului și a cititorilor.
De aceea, are nevoie de cititorii săi pentru a supraviețui așa cum este acum. Dacă și tu crezi în ceea ce credem noi, te rugăm să ne sprijini să luptăm în continuare pentru Adevăr, pentru România!
ActiveNews nu a primit niciodată altă publicitate decât cea automată, de tip Google, din care o îndepărtăm pe cea imorală. Aceasta însă nu ne asigură toate costurile.
Ziarele incomode sunt sabotate de Sistem. Presa din România primeste publicitate (adică BANI) doar în măsura în care este parte a Sistemului sau/și a Rețelei Soros. Sau dacă se supune, TACE sau MINTE.
ActiveNews NU vrea să se supună. ActiveNews NU vrea să tacă. ActiveNews NU vrea să mintă. ActiveNews VREA să rămână exclusiv în slujba Adevărului și a cititorilor.
De aceea, are nevoie de cititorii săi pentru a supraviețui așa cum este acum. Dacă și tu crezi în ceea ce credem noi, te rugăm să ne sprijini să luptăm în continuare pentru Adevăr, pentru România!
Sau direct în conturile Media Root de la Banca Transilvania:
RO02BTRLRONCRT0563030301 (lei) | RO49BTRLEURCRT0563030301 (euro)
RO02BTRLRONCRT0563030301 (lei) | RO49BTRLEURCRT0563030301 (euro)
Pe același subiect
Analiza ”Prafului Saharian”: arsenic, bariu, nichel, zinc, fier, aluminiu. Cum au acționat alte state în timp ce oficialitățile din România tac mâlc. Documente de la Institutul de Inginerie Chimică din Bosnia
”Praful Saharian” - ”Teoria Conspirației”: ”Scoateți magneții. Puneți întrebări!” De ce autoritățile nu oferă nici o explicație despre compușii particulelor de pe cuprinsul României? Au murit ”experții” DSP? VIDEO
Iohannis în postură perfectă de chelner la Seul. FOTOGRAFIA ZILEI
Recomandările noastre
Tip conținut: Știri
Autentifică-te sau înregistrează-te pentru a trimite comentarii.
Comentarii (1)